2024/10/24
Christopher Tørper GrønMed over 2,8 milliarder aktive brugere globalt og 6,8 millioner brugere i Sverige tilbyder Facebook et enormt potentielt markedsrum for virksomheder til at nå deres målgrupper. Her er, hvordan du kommer i gang: Opret en Facebook-annoncekonto: For at begynde at annoncere på Facebook har du brug for en annoncekonto. Dette kan nemt oprettes ved at...
2024/10/24
Christopher Tørper GrønHvis du arbejder i en branche, hvor konkurrencen er benhård, og teknologien udvikler sig i et rasende tempo, bliver evnen til effektivt at håndtere projekter stadig vigtigere. Hvis du kan genkende dig selv i beskrivelsen af at håndtere mange forskellige projekter samtidigt på daglig basis, så er svaret et rungende “JA!”. Et kursus i agil...
2024/10/24
Christopher Tørper GrønDet korte svar er – ja, et kursus i sociale medier er bestemt værd at tage. Det skyldes, at kurset gennemgår, hvordan man annoncerer på sociale medier, hvilket er noget helt andet end at have en virksomhedskonto og udgive organisk indhold. At være aktiv og kommunikere med sine følgere kan alle gøre, både store og...
2024/10/24
Christopher Tørper GrønKompetencer inden for digital markedsføring er næsten en nødvendighed for alle marketingfolk i dagens digitale samfund. Uanset om du arbejder med PR, reklame eller events, vil du, uanset hvordan du drejer og vender den markedsføring, du skaber, støde på det digitale landskab. Arbejder du for eksempel på et reklamebureau, vil du med stor sandsynlighed ønske...
2024/10/23
Christopher Tørper GrønSamlet set er fordelene mange, og du vil blandt andet: Altid holde dig opdateret om digitale trends og store forandringer (som fra GA Universal til GA4). Du vil forblive attraktiv på arbejdsmarkedet. Du vil få en væsentligt bedre forståelse for en meget stor og bred del af det digitale landskab, som omfatter både internettet, Google,...
2024/10/15
Christopher Tørper GrønI dag tjener en UX-designer alt mellem 30.000 – 80.000 DKK per måned. I gennemsnit tjener en UX-designer i Danmark mellem 35.000 og 50.000 DKK per måned. Det kan dog variere afhængigt af erfaring, specialisering, geografisk placering og virksomhedens størrelse. I denne artikel vil vi udforske de faktorer, der påvirker lønnen, samt hvordan man kan...
2024/10/15
Christopher Tørper GrønFacebook-annoncering er blevet en central strategi for virksomheder i alle brancher for at nå deres målgrupper og øge synligheden. Men et almindeligt spørgsmål, som mange virksomhedsejere stiller, er: ”Hvad koster det egentlig at annoncere på Facebook?” I denne artikel vil vi udforske de faktorer, der påvirker omkostningerne ved Facebook-annoncering og give en oversigt over branchespecifikke...
2023/4/7
Simon MyringerDigital markedsføring er en samling af metoder og teknikker til at markedsføre produkter og tjenester online. Dette betyder, at virksomheder bruger internettet og digitale kanaler til at nå ud til deres kunder. Digital marketing er blevet stadig vigtigere i takt med, at verden bliver mere digitaliseret, og i denne artikel vil vi gennemgå forskellige former...
2023/4/3
Simon MyringerVi starter med forskellige former for digital markedsføring Digital markedsføring er en vigtig og næsten uundværlig del af at drive virksomhed i dag. Uanset branchen eller virksomhedens størrelse, har alle brug for en digital tilstedeværelse for at nå ud til potentielle kunder og skabe opmærksomhed om deres produkter eller tjenester. Vi starter med kort at...
2023/3/20
Simon MyringerDet har nok ikke undgået nogen, der arbejder digitalt, at ChatGPT blev lanceret med et brag sidste efterår. Nogle spørgsmål, der sikkert har strejfet mange, er blandt andet: ”Hvordan kan ChatGPT lette mit daglige arbejde?” og ”Vil denne robot overtage mit job?”. På Nordic Tech Institute vil vi følge udviklingen af ChatGPT med spænding, og...
2023/1/6
Simon MyringerDette er en artikel, der giver dig i alt 20 konkrete tips om, hvordan du kan lette, forbedre og avancere din markedsføring på Facebook (nu kaldet Meta). Vi vil starte med grundlæggende råd, og jo længere ned på listen, jo mere avancerede bliver de. Gem gerne denne artikel i dine bogmærker, så du kan vende...
2022/12/2
Philip GrusVidste du, at jobcenteret kan støtte din uddannelse, mens du er dagpengemodtager? Her er en omfattende guide, der ikke kun udforsker dine rettigheder til 6 ugers jobrettet uddannelse, men også besvarer vigtige spørgsmål om din uddannelsesstøtte. Du kan få adgang til disse kurser og uddannelser ved at henvende dig til din sagsbehandler i dit jobcenter...
2022/11/12
Simon MyringerSEMrush er et af de mest almindelige værktøjer, når du arbejder med søgemaskineoptimering eller søgemaskinemarkedsføring. Jeg bruger SEMrush til en stor del af det analysearbejde, jeg udfører for nordictechinstitute.com samt andre sider. Naturligvis undersøger jeg blandt andet: Hvor stor tilstedeværelse siden har på forskellige søgeord. Hvor høj konkurrencen er inden for det søgeområde, som siden...
2022/11/12
Simon MyringerKaldes også for publiceringsplan & -skema, indholdsplan & -skema og content calendar. En indholdskalender er en måde at strukturere det indhold, du planlægger at producere og udgive gennem sociale medier. Den hjælper dig også med at visualisere din publiceringsstrøm og kan derfor være ekstra nyttig, hvis du vil holde en rød tråd i dit indhold....
2022/11/12
Simon MyringerNår det kommer til sociale medier, er det enormt nemt bare at ”køre derudad”. Man fortsætter uden nødvendigvis at have klare målsætninger, der guider indsatsen. Risikoen ved dette er, at man bruger tid på noget, der med stor sandsynlighed ikke vil give nogen afkast. Målsætninger er altså et fundamentalt værktøj for at få succes med...
2022/11/12
Simon MyringerSociale medier er websteder og apps, der tillader personer at skabe og dele information hurtigt til mange samtidigt, gerne på en effektiv måde og i realtid. Det er netværk, der forbinder klynger af mennesker. Der er mange forskellige typer af sociale netværk. For eksempel Twitter, der fokuserer på kortere beskeder, og Instagram, der helt fokuserer...
2022/11/12
Simon MyringerGoogle Analytics er det foretrukne måleværktøj for mange store virksomheder og organisationer i dag. Derfor er det sandsynligt, at du vil støde på Google Analytics mange gange i løbet af dit arbejdsliv! … Og derfor er det ekstra vigtigt, at vi vælger at fokusere på netop GA (som det ofte kaldes), i stedet for andre...
2022/11/12
Simon MyringerDer er ingen undskyldninger. I dagens samfund, hvor alt kan måles, er det dit ansvar at sikre, at alt bliver målt. Data fra forskellige kilder bør i dag danne grundlag for beslutninger både på makro- og mikroniveau. De fleste større digitale værktøjer muliggør en form for analyse. Dataene er tilgængelige, og det er dit ansvar...
2022/11/12
Simon MyringerAlle søgemaskiners mål er at optimere for brugeren. Når en bruger søger på noget, har de forventninger til søgeresultatet. Søgemaskiners opgave er at gøre dette resultat så relevant som muligt. For at opnå dette indsamler søgemaskiner alle de sider, de kan finde ved at identificere alle links mellem forskellige sider. Denne proces kaldes indeksering. Indeksering...
2022/11/10
Simon MyringerNedenfor er en samling af ord, gloser og termer indenfor digital markedsføring. # 301 redirectEn metode til at permanent omdirigere besøgende fra en side til en anden. Det er almindeligt at bruge en 301 fra et .dk-domæne til et .com-domæne, eller omvendt. 302 redirectEn metode til at midlertidigt omdirigere besøgende fra en side til en...
2022/10/4
Simon MyringerDigital markedsføring fungerer sådan, at du reklamerer for et brand eller produkt på digitale platforme som f.eks. Facebook, Google eller via e-mail. Da vi efterlader spor, når vi bruger internettet, kan man drage fordel af data for at gøre markedsføringen mere præcis. Man kan f.eks. målrette sin reklame mod en specifik målgruppe, som man tror...
2022/9/7
Simon MyringerEr du som virksomhedsejer blevet opmærksom på, at det er på tide at investere i digital markedsføring, og vil du vide, hvad det ville koste? Eller arbejder I allerede med digital markedsføring, men undrer dig lidt over prissætningen og om den er på et rimeligt niveau? Så er du kommet til det rette sted! Herunder...
2022/6/2
Simon MyringerI 2023 blev der opstartet cirka 30.000 nye virksomheder i Danmark, og i 2018 tjente danske virksomheder 8,2 milliarder kroner på online annoncering. At konkurrencen er hård, er der ingen tvivl om. Det er uden tvivl utroligt vigtigt, at en virksomhed kan bryde igennem støjen. I har hørt det før, men det er værd at...
2022/5/20
Simon MyringerDirekte oversat fra engelsk til svensk betyder content marketing “indholdsmarkedsføring”. Det betyder, at man skaber markedsføring gennem indhold. Det kan lyde banalt og enkelt, men udtrykket indebærer mere end det, med vægt på indhold. Det indhold, du skaber og formidler, skal være: Relevant Værdiskabende Konsistent Hvorfor er content marketing vigtigt? Hvis du er dygtig til...
2021/5/10
Simon MyringerVi har alle været der – Man støder på et nyt begreb indenfor digital markedsføring men forstår ikke rigtigt hvordan man skal oversætte det til dansk. Eller måske bruger man en service, som Google Analytics eller Facebook Ads Manager, men man kan ikke følge med i alle de engelske termer. Ro på, ro på, nedenfor...
2021/4/22
Simon MyringerInstagram har over 1 milliard aktive brugere hver måned. Ikke underligt, at det er en kraftfuld kanal at bruge for at nå ud til kunder, der viser interesse for dine produkter eller tjenester. Med annoncering på Instagram kan du nå endnu flere potentielle kunder på en meget enkel måde. Men hvor meget koster det at...
2021/4/21
Simon MyringerRetargeting (nogle gange kaldet remarketing) handler om at skabe genannoncering mod en målgruppe, der tidligere har vist interesse for enten et indlæg på dine sociale medier eller en bestemt landingsside på din hjemmeside. Det handler helt enkelt om at minde dine interessenter om dine produkter eller tjenester og skabe en opmærksomhed, der forhåbentlig fører din...
2021/3/30
Simon MyringerIndledning En solid markedsføringsplan kan hjælpe din virksomhed med at vokse på en effektiv måde. Men at skabe en perfekt plan kan være en udfordring, især hvis du ikke har erfaring med det tidligere. Der er en overflod af eksempler på markedsføringsplaner derude, og det er let at blive forvirret over, hvilke elementer en markedsføringsplan...
2021/3/10
Simon MyringerIndledning At arbejde agilt er blevet mere og mere populært, og man har helt sikkert stødt på ordet et par gange, ikke? Men hvad betyder det egentlig at arbejde agilt? I denne artikel vil vi gennemgå, hvad det vil sige at arbejde agilt, grundigt men enkelt, så vi en gang for alle forstår forskellen...
2021/2/26
Simon MyringerSEM (Search Engine Marketing eller søgemaskinemarkedsføring) er et af de primære områder inden for digital markedsføring. I dette afsnit gennemgår vi, hvad SEM er, og hvordan det fungerer. Hvad er SEM? SEM handler grundlæggende om at købe trafik fra søgemaskiner. Ved at købe specifikke søgeord vises dine annoncer i søgeresultaterne på søgemaskinerne. Den søgemaskine, der...
2021/2/17
Simon MyringerDet kan føles både energikrævende og skræmmende at finde et job – og især et sjovt job. Hvis du har overvejet at arbejde med digital markedsføring og vil have tips til, hvordan du kommer dertil, så er du kommet til det rette sted! I denne artikel vil vi besvare spørgsmål som: Skal jeg have taget...
2021/2/12
Simon MyringerHvis du nogensinde har holdt en check-in eller check-out, ved du, at det nogle gange kan være lidt svært at finde på, hvad du skal spørge deltagerne om. … Men frygt ej! Jeg har nemlig samlet alle de forskellige check-in og check-out spørgsmål, som du kunne tænke dig. Spørgsmål, der fungerer til både check-in og...
2021/2/12
Simon MyringerEn vigtig viden at have med sig er indsigter om din virksomheds konkurrenter i den digitale verden. Hvilken tilstedeværelse har dine konkurrenter i forskellige kanaler? Hvordan kommunikerer de? For at lave en optimal konkurrentanalyse kræves der ofte en dybere forståelse af de forskellige områder. Start derfor gerne med at notere de virksomheder eller organisationer, som...
2021/2/11
Simon MyringerDen primære metode til at finde ud af brugernes adfærd på søgemaskiner kaldes søgeordsanalyse (nogle gange søgeordsresearch). På engelsk kaldes det Keyword Research. I denne del fokuserer vi på, hvordan du kan lave søgeordsanalysen, samt hvad du kan bruge den til. Hvad er søgeordsanalyse? Søgemaskiner som Google og Bing (de største i Sverige) stiller data...
2021/2/10
Simon MyringerHvad er en persona? Personas er specifikke beskrivelser af en målgruppe udtrykt gennem fiktive personer baseret på data. Virksomheder skaber personas for at forenkle processer samt for nemmere at sætte sig ind i, hvad kunden faktisk ønsker. Nogle hovedanvendelsesområder for personas er: Målgruppeidentifikation og målgruppestyring UX-produktudvikling Design Strategiske beslutninger Markedsføring: Hjælper med at rette din...
2021/2/10
Simon MyringerHvor godt kender du din målgruppe? Her vil vi gennemgå, hvordan du kan finde din målgruppe, samt hvordan du bedst muligt kan omdanne målgruppen til en persona. I første trin undersøger vi dataindsamlingen. Hvordan kan du identificere din målgruppe? Der findes både digitale og analoge metoder til at indsamle data. Afhængigt af, hvor langt virksomheden...
2021/2/4
Simon MyringerSøgemaskiner har brug for links for at opdage nye sider og tilføje dem til deres indeks. Links er også den metode, vi bruger til at henvise til andre sider. På en måde kan søgemaskinerne sammenligne det med tillid til en side. Søgemaskiner foretrækker derfor økosystemer, hvor sider henviser til hinanden Hvor vigtige er links? Du...
2021/2/4
Simon MyringerAt arbejde som eller uddanne sig til digital marketingmedarbejder er blevet stadig mere populært i det seneste årti. Mange virksomheder forstår også vigtigheden af at ansætte personale, der kan håndtere digitale tjenester, som konstant udvikler sig i en foranderlig branche. Men hvad laver en digital marketingmedarbejder? Kort sagt er en digital marketingmedarbejder den person, der...
2021/2/3
Simon MyringerSøgemaskineoptimering handler om at rangere så højt som muligt på specifikke søgeord. Med dette i tankerne er det essentielt at identificere og fokusere på søgeord, der er relevante for os som virksomhed. Det er vores fokus på disse søgeord, der udgør søgemaskineoptimeringen. Hvilket søgeord og hvilken type indhold en virksomhed bør fokusere på, varierer afhængigt...
2020/9/24
Simon MyringerLandskabet: E-handelsplatforme Når vi som digitale marketingfolk arbejder, sker det ofte, at vi markedsfører en e-handel. E-handelen fortsætter med at vokse uden tegn på, at det kommer til at bremse. Derfor er det selvfølgelig relevant, at vi som digitale marketingfolk har lidt ekstra kendskab til e-handel som område, og især hvordan vi kan arbejde med...
2020/6/15
Simon MyringerI denne artikel ser vi nærmere på, hvad en digital marketingmedarbejder tjener. Vi kommer også kort ind på, hvordan vi definerer en digital marketingmedarbejder og hvordan vi har indsamlet data. Vi tager udgangspunkt i statistikker fra Business Danmark, Markedsforing.dk, Jobindex og indberetninger på Lontjek.dk samt resultaterne fra vores egen undersøgelse. Mange studerende og nyuddannede er...
2020/3/26
Simon MyringerFor at rangere højt på Google skal man have stærk EAT. Forkortelsen står for ”ekspertise”, ”autoritet” og ”troværdighed”. Med hjælp fra disse tre sikrer Google, at søgeresultaterne holder høj standard, og at brugerne føler sig tilfredse efter deres søgninger. Tidligere var det kun websteder, der handlede om finansiel- og medicinsk rådgivning, som blev påvirket af...
2019/12/17
Simon MyringerDu kan indsamle e-mailadresser fra flere steder, men det mest almindelige er at gøre det direkte på din side. Hvordan du vælger at gøre det, afhænger primært af, hvem dine brugere er. Sørg for at undersøge, hvordan din målgruppe reagerer. Fungerer e-mail som kanal godt for dine brugere? Nedenfor listes flere måder at indsamle e-mailadresser...
2019/12/13
Simon MyringerAt arbejde med søgemaskineoptimering er ikke eksklusivt for Google og andre ”traditionelle” søgemaskiner. YouTube-søgemaskineoptimering er her sin helt egen kategori. ——— En af mine første erfaringer med digital markedsføring var, da jeg forsøgte at få flere visninger på en YouTube-video, jeg havde uploadet. Videoen kom fra en tv-serie, som jeg plejede at se, og heldigvis...
2019/12/1
Simon MyringerDen mest almindelige form for annoncering, display, er en af grundpillerne på internettet. I dette afsnit taler vi generelt om displayannoncering, inden vi dykker dybere ned i programmatisk annoncering. Displayannoncering handler grundlæggende om, at udgivere tilbyder annoncemuligheder til annoncører. En annoncør kan på denne måde markedsføre sig på sider, som de finder relevante, og hvor...
2019/11/27
Simon MyringerNedenfor finder du nogle tricks til at skabe bedre annoncer på sociale medier. Mange af disse tricks kan anvendes på alle annoncer, mens nogle er mere specifikke for eksempelvis Facebook-netværket. Brug ansigter i dine annoncer Et effektivt trick er at bruge menneskelige ansigter i dine annoncer. Vi reagerer anderledes, når vi ser mennesker på billeder,...