Publiceringsplan og indholdskalender for sociale medier – Gratis skabelon

Kaldes også for publiceringsplan & -skema, indholdsplan & -skema og content calendar.

En indholdskalender er en måde at strukturere det indhold, du planlægger at producere og udgive gennem sociale medier.

Den hjælper dig også med at visualisere din publiceringsstrøm og kan derfor være ekstra nyttig, hvis du vil holde en rød tråd i dit indhold.

Den kan også være hjælpsom til at strukturere dit arbejdsteam og kan endda bruges til at delegere ansvar for indholdet.

Inden du opretter din indholdskalender, er det værdifuldt at reflektere over din frekvens (hvor ofte du poster opslag i forskellige kanaler).

Først og fremmest bør frekvensen afspejle din virksomheds kapacitet.

Det niveau, du har mulighed for at opretholde, er sandsynligvis det bedste niveau for dig.

Faktisk handler frekvens ikke om at beslutte sig for at poste én gang om dagen eller én gang om måneden.

Det handler primært om at beslutte sig for at poste regelmæssigt.

Netop regelmæssighed er det, som de forskellige sociale medier faktisk værdsætter.

Ligeledes er det vigtigt, at du faktisk skaber og offentliggør kvalitetsindhold.

Kvantitet er altså ikke et mål, du bør stræbe efter, hvis det går ud over din kvalitet.

Med det in mente er det ofte godt at have mål.

At poste én gang om dagen kan måske motivere dig til at skabe indhold, som du ellers ikke ville have gjort.

Med det sagt vil du sandsynligvis have lettere ved at vælge, hvilke dele der er vigtige for dig at inkludere i din indholdskalender.

Her er nogle ting, der kan være gode at inkludere i en indholdskalender:

  • Dato – Hvis du skal lave en indholdskalender, der strækker sig over længere tid, kan det være vigtigt at inkludere datoer. Afhængigt af din forventede frekvens kan det være tilstrækkeligt med ugenumre.
  • Dag – Hvilken ugedag det er, hjælper dig med at strukturere dit indhold. Måske vil du poste forskellige typer opslag på bestemte dage. En anden grund kan være at holde styr på, hvilke dage der giver bedst resultat (når du følger op på dine data).
  • Socialt medie – Hvis du arbejder med flere sociale medier, kan det være klogt at definere, hvad der hører til hvor. Mærk derfor alle opslag med det rigtige sociale medie.
  • Ansvarlig – Når flere personer arbejder med indhold til sociale medier, er det vigtigt at tydeligt definere, hvem der har ansvaret for indholdet.
  • Kategori/Emne – Afhængigt af hvordan du vil strukturere dit indhold, kan det være godt både at inkludere emner og kategorier. For eksempel kan det være passende at have en kategori med flere underkategorier (eller emner). Tilpas det efter din virksomhed.
  • Besked – Her skriver du teksten, som du vil offentliggøre sammen med dit opslag. Husk at være fængende og stave korrekt!
  • Eventuel link – Hvis du skal offentliggøre indhold på en anden side uden for det sociale netværk, hvor du poster, bør du indsætte et link til siden. Hvis du ikke har lavet indholdet endnu, kan du skrive en kommentar, der minder dig om at skabe det tilknyttede indhold til opslaget.
  • Kommentar – Et kommentarfelt er nødvendigt for at holde styr på alt. Her kan du skrive tanker og idéer, du har om indholdet, holde styr på forskellige hashtags og alt andet, du har brug for at huske til dit opslag.
  • Eventuel medie – Hvis du skal medtage et specifikt billede eller en video, kan det være godt at uploade det her eller linke til det.

Når du laver din skabelon, kan det være godt at tænke over, hvilken struktur der passer bedst til din virksomhed.

Når du designer din kalender, så tænk på ting som:

  • Temaer – Din virksomhed har måske forskellige temaer, som I bygger jeres forretning på. Lad i så fald din indholdskalender afspejle dette, for eksempel med tydeligt navngivne temaer ved hver planlagte post.
  • Sæsonbetoninger – Du kan med fordel udnytte forskellige begivenheder i løbet af året, som er relevante for din forretning. Prøv at være lidt kreativ, hvis du vælger en højtid med stor konkurrence (undgå at være den “syttende” virksomhed, der poster noget uinteressant til Valentinsdag).
  • Design med fleksibilitet i tankerne – Husk, at din indholdskalender er et levende dokument. Undgå at låse dine strukturer, så nye elementer kan komme og gå. Hvis du for eksempel opdager, at en kolonne er overflødig, kan du fjerne den.
Download skabelonen via linket ovenfor.

En indholdskalender er kun så god, som skaberen er til at opdatere den.

Sørg derfor altid for at vende tilbage til din indholdskalender med jævne mellemrum.

Hvis du vil bruge din indholdskalender optimalt, anbefaler jeg, at du bruger lidt tid i den hver uge, primært for at holde dig opdateret om, hvad der er i din pipeline, men også for at brainstorme og komme med nye idéer.

Hvis du ikke vil bruge Google Sheets, kan du tage et kig på denne guide til, hvordan du opretter en indholdskalender i Google Calendar.

Planlæg indhold

Flere kanaler giver dig mulighed for at planlægge indlæg, du har tænkt dig at lave.

Andre muliggør det gennem eksterne værktøjer, der er tilgængelige.

En god måde at optimere sin tid på er at planlægge alt for en længere periode og gøre det med regelmæssige intervaller.

Hvis du planlægger dine indlæg, slipper du for at vende tilbage til kanalen hver gang, du skal poste noget nyt.

Hvornår skal du poste i løbet af dagen?

Der er ikke noget universelt tidspunkt, hvor du vil få mest opmærksomhed på dine indlæg.

Det varierer mellem målgrupper.

Men du kan finde ud af, hvad der passer bedst til din målgruppe.

Grundlæggende handler det om at forstå dine brugeres adfærd på den kanal, du vil poste i.

En bruger, der tjekker Facebook om morgenen, surfer måske bare rundt på bussen, mens en bruger om eftermiddagen er mere modtagelig for dit produkt.

Sprout Social har samlet data om forskellige tidspunkter for at poste (for maksimal effekt).

Tag et kig på deres analyse og prøv at drage dine egne konklusioner for din målgruppe.

Kontakt os

Nordic Tech Institute | Simon Myringer AB | support@nordictechinstitute.dk | Org. nr. 559216-4197 | Bondegatan 3d, 116 23, Stockholm`

Ved at bruge cookies kan vi evaluere og udvikle vores hjemmeside for at give dig den bedst mulige oplevelse hos os. Vi bruger Facebook Pixel, Google Ads tracking og Google Analytics til personliggjort annoncering og måling. Er det okay med dig? Læs mere