I denne artikel ser vi nærmere på, hvad en digital marketingmedarbejder tjener. Vi kommer også kort ind på, hvordan vi definerer en digital marketingmedarbejder og hvordan vi har indsamlet data.
Vi tager udgangspunkt i statistikker fra Business Danmark, Markedsforing.dk, Jobindex og indberetninger på Lontjek.dk samt resultaterne fra vores egen undersøgelse. Mange studerende og nyuddannede er usikre på lønniveauet, især for dem, der er nye i branchen, så vi vil her give et svar på det.
Digital marketingmedarbejdere har typisk en startløn på mellem 32.000 kr. og 37.000 kr., mens gennemsnitslønnen for dem med mere end 7 års erfaring ligger mellem 42.000 kr. og 54.000 kr.
Ifølge en 2022 statistik fra Markedsforing.dk ligger lønnen for en marketingmedarbejder mellem 32.000 kr. og 52.000 kr., men faktorer som antal år i branchen, uddannelse og den enkelte stilling påvirker lønnen markant.
Indkomsten.dk rapporterer, at den gennemsnitlige løn for en digital marketingmedarbejder i 2025 er 39.500 kr.
Ifølge Uddannelsesguiden kræver jobbet som regel en videregående uddannelse fra universitet eller en erhvervsakademiuddannelse. For få år siden eksisterede der ikke et arbejdsmarked specifikt for digital markedsføring, men i dag er det en af de hurtigst voksende brancher.
Hvis du er interesseret i digital markedsføring, ser fremtiden lys ud. Noget, der bliver stadig mere udbredt, er muligheden for at arbejde hjemmefra, eller “remote work”, som det også kaldes. Da arbejdet primært foregår digitalt, vælger mange virksomheder at ansætte remote, så de kan finde den bedste kandidat uanset bopæl.
Ud over uddannelse og erfaring kan også typen af digital markedsføring, du arbejder med, have indflydelse på din løn.
Hvad regnes som ”digital markedsføring”?
Digital marketingmedarbejdere arbejder med alt fra strategi og analyse til udvikling og planlægning af markedsføringsindsatsen i virksomheder og organisationer. En digital marketingmedarbejder kan arbejde både på et overordnet plan og med specifikke detaljer.
Her er nogle af de områder, en digital marketingmedarbejder kan beskæftige sig med:
- Content marketing (indholdsmarkedsføring)
- Søgemaskineoptimering (SEO)
- Search engine marketing (SEM)
- Copywriting
- Sociale medier
- Grafisk design
- Webudvikling
- Nyhedsbreve
- Konverteringsoptimering (CRO)
- Analyse og evaluering
- Digital strategi
- Projektledelse
- Planlægning
Digital markedsføring er et meget bredt koncept og kan inkludere en række forskellige jobfunktioner som:
- Social media manager/specialist
- Content manager
- Digital marketing manager/specialist
- Projektleder
- Marketingansvarlig/koordinator
- SEO specialist
- Digital produktionsleder
- SEM Specialist
I nogle tilfælde kan forskellige jobtitler dække over lignende arbejdsopgaver, men følgende er fælles for alle rollerne:
- Det generelle mål er at forbedre den digitale markedsføring og dens rentabilitet samt skabe andre positive forretningsmæssige resultater.
- Arbejdsopgaverne for en digital marketingmedarbejder kan variere meget.
- Uddannelsesniveauet og baggrunden for en digital marketingmedarbejder kan variere lige så meget.
- Digital marketingmedarbejdere kan arbejde som ansatte i en virksomhed eller et bureau, eller som freelancere eller konsulenter.
Hvordan blev data indsamlet?
Der er ofte et informationsgap, når det kommer til lønninger for digital marketingmedarbejdere, så vi har set nærmere på dette. Når man søger oplysninger om lønninger online, kan det ofte være uklart, hvornår man kan forvente at nå et bestemt lønniveau, og hvad en realistisk startløn er.
For at give studerende og jobsøgende et mere nuanceret billede, spredte vi en undersøgelse via Facebook med følgende spørgsmål:
- Hvad er din jobtitel?
- Hvad var din startløn?
- Hvad tjener du i dag?
Undersøgelsen blev delt i grupper med fokus på digital markedsføring/kommunikation. Vi modtog 151 relevante svar.
Hvilke jobtitler blev inkluderet i undersøgelsen?
- Digital kommunikatører
- Digital markedsføreringsmanager/strateg
- Marketingansvarlige/koordinatorer
- Social media manager/koordinator/specialist/producer
- Digital manager/kampagneleder
- Projektledere
- SEO-specialist/konsulent
- SEM-specialist
Hvem tjener mest?
Ifølge undersøgelsen er det dem i lederstillinger og med mere end otte års erfaring, der tjener mest. De bedste startlønninger gik også til dem i lederroller med startlønninger på mellem 35.000 og 43.000 kr.
For de fleste deltagere lå startlønnen på mellem 30.000 og 34.000 kr., og lidt over halvdelen af de adspurgte befandt sig inden for dette løninterval.
Hvem tjener mindst?
Kun få af de 151 deltagere havde en løn under 30.000 kr. 38 personer havde en løn under 35.000 kr. og havde maksimalt to års erfaring.
Hvor godt stemmer tallene fra Business Danmark og Markedsforing.dk overens med vores undersøgelse?
98 af de adspurgte havde mindre end fem års erfaring inden for digital kommunikation. 16 af deltagerne havde over ti års erfaring, og nogle havde helt op til 24 års erfaring. For denne gruppe lå gennemsnitslønnen omkring 54.000 kr.
De digital marketingmedarbejdere, der ifølge vores undersøgelse tjener mellem 45.000 og 54.000 kr., har i gennemsnit syv års erfaring.
Hvad kan vi konkludere ud fra undersøgelsen?
- De fleste deltagere havde fem års erfaring eller mindre. Da kun 16 af deltagerne havde mere end fem års erfaring, giver resultaterne et mere nuanceret billede af lønningerne for nye i branchen.
- En startløn på mellem 30.000 og 35.000 kr. virker til at være normen for de fleste i digital markedsføring.
- Lønninger over 45.000 kr. er typisk for dem med mindst fem års erfaring. Hvis man har færre år i branchen og alligevel tjener mere, vil det ofte være, fordi man har flere senior arbejdsopgaver.
Selvom denne artikel kan hjælpe mange med at få en bedre forståelse af, hvad en digital marketingmedarbejder tjener, er der visse ting, man skal have i baghovedet.
När det kommer till löner och löneförhöjningar så finns det ofta flera saker som avgör. I vår enkät frågade vi endast om yrkesroll, nuvarande lön och ingångslön.
Når det kommer til løn og lønforhøjelser, er der mange faktorer, der spiller ind. I vores undersøgelse spurgte vi kun ind til jobtitel, startløn og nuværende løn. Vi spurgte ikke om uddannelsesniveau, geografisk placering eller tidligere erhvervserfaring, som også kan have indflydelse på lønniveauet.
Vi modtog 165 svar, hvoraf nogle blev sorteret fra, som irrelevante. Svarene omfattede mange forskellige jobtitler.
Formålet med denne artikel var at give studerende og nyuddannede en idé om, hvad de kan forvente i deres første år i branchen. Da vi mente, at de eksisterende svar på nettet ikke var tilstrækkelige, skrev vi denne artikel for at give et klarere billede.
Denne artikel er skrevet af Daniel Opio.