Den primære metode til at finde ud af brugernes adfærd på søgemaskiner kaldes søgeordsanalyse (nogle gange søgeordsresearch).
På engelsk kaldes det Keyword Research.
I denne del fokuserer vi på, hvordan du kan lave søgeordsanalysen, samt hvad du kan bruge den til.
Hvad er søgeordsanalyse?
Søgemaskiner som Google og Bing (de største i Sverige) stiller data til rådighed om, hvad brugerne søger efter.
I digital markedsføring kan man bruge disse data til at danne sig et indtryk af, hvor der er behov for synlighed, hvilke behov der bliver opfyldt, og eventuelt hvilke spørgsmål brugerne i øjeblikket ikke får svar på (muligheder).
Søgeordsanalysen giver hovedsageligt svar på følgende spørgsmål:
- Hvad søger brugerne efter?
- Hvor mange søger på dette?
- Er der nogen konkurrence inden for søgeordene?
En gennemført søgeordsanalyse kan tage tid og involverer ofte mange forskellige forretningsområder.
Hvorfor laver man søgeordsanalyse?
En gennemført søgeordsanalyse hjælper dig med at få fundamentale indsigter om din virksomhed.
Søgeordsanalyse giver dig blandt andet indsigt i:
- Hvilket indhold og hvilke termer der er vigtige at blive synlige på
- Hvad du kan skrive og kommunikere om
- Hvilke områder der eventuelt er "nemmere" at eje
- Nye ideer og forretningsområder
Det absolut vigtigste er det faktum, at du direkte får indsigt i, hvad folk søger på.
Hvordan laver du en søgeordsanalyse?
For at lave en optimal søgeordsanalyse skal du vælge ét specifikt forretningsområde (eller indholdsniche) ad gangen at arbejde med.
Hvis du arbejder med flere overlappende områder eller produktkategorier, er der en risiko for, at du får flere forslag til ord, som ikke er relevante for din virksomhed.
1. Lav hypoteser
I det første trin handler det om at opstille hypoteser for dit valgte område.
Skriv mindst 10 ord ned, som du forbinder med et område eller en produktkategori.
Disse bør være generiske og brede termer, der repræsenterer området som helhed.
I eksemplet nedenfor ser du 10 ord, der handler om cykler.

2. Udvid dine hypoteser med Googles søgefelt
Dine hypoteser har primært til formål at hjælpe dig med at finde nye termer.
Den første metode, du kan bruge til at identificere, hvad folk søger efter, er også den enkleste.
Googles eget søgefelt hjælper dig nemlig på vej, når du søger.
Det, Google anbefaler, er også det, som andre mennesker har søgt på – på den måde er det en enkel måde for dig at finde ud af, om dine hypoteser holder, og hvad der eventuelt søges mere på.
Når du gennemgår Googles anbefalinger, skal du fokusere på de ord, der er særligt interessante for din virksomhed. Vælg logisk.
Du kan naturligvis skrive alle termerne ned, men det, du primært forsøger nu, er at udvide dit billede af dit område, så du lettere får alle søgningerne inden for dit felt med.

2.1 Udvid endnu mere med ABC-søgninger
De anbefalinger, du får ved at indtaste dine primære hypoteser, hjælper dig ofte kun et stykke af vejen.
Du kan også begynde at bruge søgninger på hver bogstav i alfabetet for at udvide dine resultater yderligere.
Nogle gange finder du ord, som du ellers helt havde glemt, og som potentielt kan være meget værdifulde for din virksomhed.

3. Begynd at bruge søgeordsplanlæggeren
Søgeordsplanlæggeren (Keyword Planner på engelsk) i Google Ads lader dig indtaste søgetermer og få en liste over søgetermer og deres søgevolumen, som du derefter kan downloade.
Listen kan give dig dyb indsigt i brugernes adfærd inden for dit udvalgte søgeområde.
Søgeordsplanlæggeren ligger under værktøjssymbolet i Google Ads.
Til den søgeordsanalyse, vi laver, bruger du primært “Opdag nye søgeord” i Søgeordsplanlæggeren.
Indtast dit første ord, og klik på “hent forslag”.
Nu skulle du gerne have en liste med flere hundrede søgeresultater og søgevolumener på disse søgninger.
Protip: Hvis du ikke får en liste frem (nogle gange vil den ikke give dig nogen ord), prøv at søge igen. Nogle gange skal du prøve flere gange.
Protip 2: Hvis du ikke har annonceret på din Ads-konto tidligere, vil du få volumental som f.eks. 100-1k i stedet for faktiske tal på antallet af søgninger. Faktiske tal vises først, når du har betalt for Ads.
Protip 3: Konkurrence vises som lav til høj inde i Ads. Hvis du vil have bedre indikatorer for konkurrencen, kan du få et tal fra 0 til 1, når du eksporterer rapporten.
4. Optimering af resultatet
At lave søgninger og undersøge resultaterne direkte i søgeordsplanlæggeren er et godt første skridt, men det hjælper dig ikke med at skabe et brugbart og vejledende dokument for din virksomhed.
4.1 Opret en annonceringsplan
For at optimere listen skal du samle alle søgetermer i en fælles liste.
Det gør du ved at bruge planlægningsværktøjet, som er tilgængeligt i søgeordsplanlæggeren.
- Start med at vælge "tilføj alle (nummer)". For hver søgning, du tilføjer, oprettes en samlet liste med undertiden mange tusinde søgetermer. Dette er positivt, da det viser, at der er en bredde i de søgetermer, du har valgt at undersøge nærmere.
- Når du har gennemgået alle ordene fra trin 1 og 2, skal du downloade dit resultat. For at downloade listen vælger du "Download plan". Hvis du har valgt rigtigt, får du flere muligheder for at vælge filtypen. Sørg for at vælge Excel CSV som filformat.
4.2 Kategorisér listen
Hvordan du vælger at optimere din liste, afhænger af, hvad du finder vigtigt.
Søgeordsplanlæggerens færdige liste giver mange relevante kategoriseringer.
De, du ofte bør fokusere på, er:
- Keywords: Dette er listen over termer og er centralt for dokumentet.
- Avg. Monthly Searches (exact match only): Dette er volumenmålet og hjælper dig primært med at afgøre, hvor vigtigt søgeordet er.
- Competition: Definerer, hvor høj konkurrencen er blandt annoncer på søgeordet. Et søgeord med "høj" konkurrence vil således have mange aktører, der ønsker at blive vist på det.
- Suggested bid: Giver dig en indikation af, hvad du skal byde for at få dine annoncer vist, hvis du vælger at annoncere med denne liste i Google Ads.
Protip: De kategorier (kolonner), som du ikke har tænkt dig at bruge, bør du fjerne, da de optager unødvendig plads.
For at bruge listen bedre anbefales det at lave en form for kategorisering af de søgetermer, som din liste har genereret.

4.3 Skabelon til kategorisering af søgeord
5. Brug din færdige liste
Med en færdig liste i hånden kommer det vigtigste trin: Implementeringen af listen i din virksomhed.
En færdig liste kan hjælpe din virksomhed på mange områder.
Målgrupper og interesser
En færdig liste giver ofte klar indsigt i forskellige adfærdsmønstre.
Ved at undersøge din virksomheds søgeordsliste vil du sandsynligvis kunne identificere brugernes primære interesseområder og eventuelle målgrupper inden for de forskellige subkategorier, du har valgt at oprette.
Spørg dig selv:
- Hvilke målgrupper findes der?
- Hvilke interesser findes der?
- Kan jeg udlede specifikke adfærdsmønstre forbundet med søgningerne?
Kategorier
Med volumen og søgeord i hånden er det ofte nemt at identificere områder, der er særligt vigtige at være synlige på.
Ofte kan søgeordsanalysen danne grundlag for helt nye forretningsområder, hvis volumen og konkurrence er tilfredsstillende.
Spørg dig selv:
- Hvilke kategorier er vigtige at være til stede i?
- Hvilke nye kategorier kan vi bevæge os ind i?
Indhold
Søgeordsanalysen hjælper dig med at skrive bedre og mere præcist rettet indhold til dine kunder.
Du kan bruge din liste som et vejledende dokument for en redaktion – med hjælp fra dokumentet ved de præcis, hvad de skal skrive for at nå de rette brugere.
Spørg dig selv:
- Hvad skal vi skrive om?
- Er der nogle vigtige long-tail og short-tail søgninger, som vi kan bruge?
Konkurrence
Din liste kan også give en indikation på, hvor konkurrencen er højest.
Tallet, du får, vejleder hovedsageligt omkring konkurrencen inden for annoncering.
Fra et søgemaskineoptimeringsperspektiv kan det også være interessant.
Spørg dig selv:
- I hvilke kategorier er der meget/lidt konkurrence?
Annoncering på Google Ads
En veludført søgeordsanalyse kan danne grundlaget for annoncering på Google Ads.
Søgeordsanalyse i Bing
Bing har et lignende værktøj som det, Google tilbyder.
Hvis du vil udvide dine indsigter, kan der være gode grunde til at bruge deres værktøj.
Søgeordsanalyse med Ubersuggest
Værktøjet fungerer ligesom de tidligere nævnte værktøjer (her indtaster du dog kun ét søgeord ad gangen).
Kombinér lister
En almindelig metode er at kombinere søgeordslisterne fra flere værktøjer.
Hvis du gør dette, maksimerer du antallet af relevante forslag, du får.
Dette skyldes, at værktøjerne henter information fra forskellige kilder (og derfor kan få forskellige resultater).
Det er dog lidt mere kompliceret at kombinere listerne.
Det nemmeste er at bruge Excel til dette formål.
Andre måder at undersøge konkurrence og søgeord
En anden almindelig måde at arbejde med søgeord på, sammen med konkurrentanalysen, er at bruge betalingsværktøjer såsom Ahrefs.
Ulempen er naturligvis, at det koster penge.
Gennem deres værktøjer kan du søge på konkurrenternes indhold, mulige indholdsområder og søgeord for at finde ud af, hvor du har størst potentiale for at nå din målgruppe.
Vi foreslår, at du varierer og tester at søge på indhold både på dansk og engelsk for at få en maksimeret mængde forslag til indhold, du bør undgå eller overgå!
Øvelse: Søgeordsanalyse
I denne øvelse skal du lave en søgeordsanalyse for din virksomhed.
Identificér et nøgleområde for din virksomhed, og begynd at skrive ord ned, der tilhører dette område.
Tænk bredt.
Når du bruger søgeordsplanlæggeren, vil du få mange relevante forslag, men nogle vil også være helt irrelevante. Tænk logisk over, hvad der passer til din virksomhed og forretning.
Prøv at arbejd med at lave flere lister, så du lærer værktøjet at kende – samtidig med at det bliver nemmere for dig at lave søgeordsresearch fremover.
Følg alle trinene fra afsnittet om søgeordsanalyse:
- Udarbejd hypoteser
- Undersøg dine hypoteser
- Brug søgeordsplanlæggeren
- Forædl resultatet
Hvis du er færdig, bør din liste ligne eksemplet nedenfor.
OBS! Hvis du ikke har annonceret gennem Google Ads (det vil sige betalt for annoncering på Google Ads), vil du ikke få præcise gennemsnitlige søgninger præsenteret. I stedet vil du få et interval, f.eks. 10-100 søgninger.

Teksten er skrevet af Simon Myringer, kursusleder på kurset i digital markedsføring.