Skabelon til markedsføringsplan: Enkel trin-for-trin-guide til, hvordan du opretter en

Indledning

En solid markedsføringsplan kan hjælpe din virksomhed med at vokse på en effektiv måde. Men at skabe en perfekt plan kan være en udfordring, især hvis du ikke har erfaring med det tidligere.

Der er en overflod af eksempler på markedsføringsplaner derude, og det er let at blive forvirret over, hvilke elementer en markedsføringsplan skal indeholde. Du behøver dog ikke at bekymre dig mere; i denne artikel har jeg dækket alle dele.

Nedenfor følger en trin-for-trin-guide til, hvordan du skaber en effektiv markedsføringsplan, der fungerer for næsten alle typer virksomheder. Du vil også finde en masse billeder af skabeloner, der hjælper dig med at komme i gang med din egen plan. Det er blot at gemme disse billeder og bruge dem som inspiration.

De elementer, du skal inkludere i din markedsføringsplan, og som vi vil gennemgå grundigt, er:

  1. Resumé
  2. Din virksomheds mission, vision og værdier
  3. Identificere markedet og konkurrence
  4. Definere din målgruppe og slutkunde
  5. Beskrive dine markedsføringsmål
  6. Præsentere din markedsføringsplan
  7. Definere dit markedsføringsbudget

Lad os komme i gang!

Hvad er en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan er ligesom et kort, der hjælper dig med at sætte mål, forstå din målgruppe og optimere effekten af dine markedsføringskampagner.

Kort sagt kan man sige, at planen hjælper din virksomhed med at skabe et klarere billede af, hvad, hvorfor og hvordan du skal udføre dine markedsføringsaktiviteter.

En god markedsføringsplan hjælper dig også med at formulere "den store overordnede strategi" samt de forskellige taktikker til at gennemføre planen. Sidst, men ikke mindst, vil planen indeholde en plan for opfølgning, så du nemt kan spore og analysere dine mest succesfulde og mindre succesfulde kampagner.

En markedsføringsplan bør helst indeholde:

  • Dine langsigtede og kortsigtede markedsføringsmål
  • En beskrivelse af din målgruppe og din virksomheds "persona"
  • En eller flere taktiske markedsstrategier

Her følger et eksempel på en markedsføringsplan forkortet til en side. 

Hvis du vil, kan du højreklikke på billedet og gemme det på din computer som materiale eller inspiration.

Hvis du ønsker, at din plan skal være mere detaljeret, kan du også inkludere:

  1. En oversigt over den aktuelle markedsituation
  2. Nøgleindikatorer (KPI'er)
  3. Alle budget- eller økonomiske overvejelser
  4. En tidslinje for aktiviteter eller en køreplan

En markedsføringsplan præsenteres normalt som et PDF-dokument, men du kan også hæve det kreative niveau. Du kan for eksempel skabe en infografik, en præsentation i bevægelse eller måske endda en interaktiv hjemmeside til at dele din plan.

Eller du kan lave en markedsføringsplan på en side, der ligner den ovenfor.

Gennem hele denne artikel vil du få eksempler på forskellige skabeloner, der kan indgå i din markedsføringsplan. Det er bare at højreklikke og gemme for inspiration.

Fordele ved en markedsføringsplan

Jeg har allerede nævnt, hvordan en markedsføringsplan kan hjælpe dig med at bedre forstå din virksomheds markedsføringsmål og hvordan du kan opnå dem, men det er ikke her, fordelene stopper.

En veludviklet markedsføringsplan kan hjælpe dig med:

  • At bedre forstå din virksomhed. Ved at gennemføre grundig research om nuværende markedsforhold og hvor din virksomhed står, kan du identificere styrker og svagheder i din virksomhed, samt nye muligheder og veje fremad.
  • Tilpasse markedsføringsmål til forretningsmål. Uden en plan kan det være let at miste sin retning og fokus. En markedsføringsplan hjælper dig med at sikre, at dine markedsføringsmål er tilpasset visionen, missionen og målene for din virksomhed.
  • Sikre at alle er på samme bølgelængde. At have et arbejdsdokument for din markedsføring gør det lettere for ikke kun dit team, men også hele virksomheden at arbejde sammen mod et fælles mål.
  • Holde fokus på hvad der er vigtigt. En markedsføringsplan er en konstant påmindelse om dine mål og strategier, der forhindrer dig i at komme på afveje.
  • Træffe bedre beslutninger. At planlægge på forhånd kan forhindre dig i at træffe forhastede beslutninger, når svære situationer opstår.

7 trin til at skabe en markedsføringsplan

Der er ingen rigtig eller forkert måde at skabe en markedsføringsplan på, men der er nogle vigtige komponenter, der bør indgå. Følg trinene nedenfor for at skabe en effektiv og vindende plan.

1. Start med et resumé

Et resumé findes normalt altid i begyndelsen af din markedsføringsplan. Det er grundlæggende en kort opsummering eller en kort oversigt over din virksomhed og de vigtigste punkter at tage med sig fra hele markedsføringsplanen.

Her er en skabelon til et resumé, som du kan redigere og bruge til din egen virksomhed.

Markedsføringsplan Resumé Eksempel

Skabelonen ovenfor er et godt eksempel på et resumé, der fremhæver en virksomheds forretningsidé, nøglefunktioner og formålet med dens markedsføringsplan.

Du kan også inkludere virksomhedens tidligere præstationer og fremtidige planer for din virksomhed i dit resumé.

Husk, at dit resumé skal være kortfattet og gerne i punktform. I stedet for at trætte dine læsere i starten, bør det fange deres opmærksomhed og få dem glade og spændte over at læse resten af planen.

2. Angiv din virksomheds mission, vision og værdier

Inden du dykker ned i alt markedsføringsarbejdet, er det en god idé at gennemgå virksomhedens værdier, vision og mission. Dette hjælper dig med at sætte al informationen i din markedsføringsplan i perspektiv.

Det svarer på spørgsmålet om, hvorfor du gør, hvad du gør.

Her er en flot skabelon til mission, vision og værdier, som du kan bruge som grundlag og inspiration.

Dette afsnit er vigtigt for alle, der læser din markedsføringsplan. Det er i dette afsnit, du kan informere dem om de overordnede mål, du har med din virksomhed, så du bedre kan forstå dine markedsføringsmål, aktiviteter og fremtidige planer.

3. Identificer markedet og konkurrencen

Næste skridt er at understøtte din markedsføringsplan med grundig forskning og omverdensanalyse.

Dette gør du ved at analysere din nuværende markedsituation, studere din konkurrence og vigtigst af alt, se på din egen virksomheds styrker og svagheder.

Et tip er at søge på “din branche + rapport + årstal” på Google. Så får du gode materialer, der kan understøtte din omverdensanalyse. Husk dog at være kildekritisk.

Her er en skabelon til markedsandele, der kan hjælpe dig med at visualisere denne information og dele den med dine kolleger og andre interessenter.

Du kan tilpasse denne skabelon efter din virksomheds egne farver og skrifttyper, og gerne udfylde egne virksomhedsinformationer og bruge jeres logo. Det er også fint at bruge skabelonen som en del af din markedsføringsplan, som et selvstændigt dokument eller som en del af en præsentation.

Her er et andet cool design, der hjælper dig med at præsentere din markedsundersøgelse.

Brug denne SWOT-analyse-skabelon til at fremhæve virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler. SWOT står for strengths, weaknesses, opportunities og threats.

I stedet for at tilføje en kedelig tabel, som ingen gider at læse, brug en veldesignet SWOT som den ovenfor for at fremhæve din research og omverdensanalyse.

Du kan også udføre en SWOT-analyse af dine konkurrenter, hvilket fører os til en anden nøglekomponent i din markedsundersøgelse – konkurrentanalysen.

At studere din konkurrence er afgørende for din virksomheds succes. Du skal vide, hvad de gør, hvad der fungerer for dem, og hvordan du kan gøre det endnu bedre.

Tag et kig på denne konkurrentanalyse-skabelon nedenfor.

En skabelon som den ovenfor kan hjælpe dig med at organisere og visualisere vigtig information om dine konkurrenter, hvilket i sidste ende kan hjælpe dig med at identificere muligheder, sætte mål osv.

Det er muligt at gøre den mere detaljeret ved at tilføje:

  • Pris
  • Positionering
  • Produkt
  • Målgruppe
  • Placering

4. Definér din målgruppe og slutkunde

Det er vigtigt at identificere, hvem din køber eller idealkunde er, så du kan skabe mere skræddersyet og mere præcis markedsføring mod denne. Det vil hjælpe dig med at målrette din markedsføring, så du når de personer, der virkelig er interesseret i dit produkt eller din tjeneste. Med andre ord forbliver du mere relevant.

Naturligvis er målgruppen for hver virksomhed anderledes.

Du kan også have mere end én type køber. For eksempel kan en tøjbutik fremstille produkter til både kvinder midt i livet, ældre kvinder og mødre, der vil købe tøj til børn samtidig.

Tag et kig på denne målgruppeskabelon nedenfor for at visualisere dine forskellige kundesegmenter.

Du kan gemme denne skabelon og bruge den som en del af din markedsføringsplan eller i din præsentation. Det er en fremragende måde at præsentere de forskellige kundesegmenter, du har, på en letforståelig måde.

Cirkeldiagrammet hjælper med at identificere, hvilken del der udgør den større del af din målgruppe, så du kan fokusere størstedelen af dine bestræbelser, aktiviteter og budget der.

En anden fed måde at skabe en "målgruppe-persona" på er at designe den som omtrent et CV. Dette er nyttigt for at tilføje flere oplysninger på en side uden at gøre designet rodet eller uoverskueligt.

Her er en skabelon til målgruppe-persona, som du kan bruge som inspiration.

Denne infografiske skabelon er en sjov måde at visualisere din målgruppes demografiske detaljer, vaner og behov på.

Husk, at din målgruppe-persona er en fiktiv person.

Denne type design til målgruppe-persona bruger mange grafiske ikoner, elementer og tabeller til at beskrive og indfange personens egenskaber.

I sidste ende er målet at skabe en persona for bedre at organisere og gøre informationen om din kunde tilgængelig. Det skal lette din interne kommunikation omkring din målgruppe og bedre forstå, hvem de er. Brug den skabelon, der fungerer bedst for din virksomhed.

5. Beskriv dine markedsføringsmål

I denne del af markedsføringsplanen skal du angive, hvad du stræber efter at opnå.

Redegør og skitser dine markedsføringsmål. Sørg for at bruge faktiske tal i stedet for bare at skyde fra hoften og gætte et tal.

For eksempel, hvis dit mål er at øge websitets trafik, nævn da det præcise mål, så du kan spore, om du har opnået det eller ej.

Her er en skabelon til markedsføringsmål, som du kan bruge som en del af din markedsføringsplan.

Undgå at sæt for mange eller for urealistiske mål, og sørg for, at de er specifikke og målbare. Et urealistisk mål kan både miste læserens tillid til din markedsføringsplan, og hvis det er personale, der læser planen, kan de blive umotiverede.

Du kan også tilføje en tidslinje for dit markedsføringsmål for at gøre det tidsbegrænset.

6. Præsenter din markedsføringsplan

Nu kommer vi til de rigtig gode og spændende dele. I dette trin skriver du en eller flere markedsføringsstrategier ned, og hvilken taktik du skal bruge for hver enkelt.

Sørg for at inkludere:

  • Hvad I skal gøre
  • Hvordan I skal gøre det
  • De kanaler, der skal bruges

Dette præsenteres bedst visuelt, så hele teamet kan forstå hvert skridt. Du kan opdele dine aktiviteter i faser og perioder samt præsentere dem med en markedsføringsstrategi-skabelon som denne nedenfor.

En anden måde at præsentere din markedsføringsplan på er at tilføje en tidsplan. Dette kan nemt gøres ved hjælp af et Gantt-diagram.

Hvis du vil gøre tingene anderledes, kan du også bruge en infografik til at visualisere din markedsføringsplan.

En infographic er iøjnefaldende og kan tilføjes i dine præsentationer og rapporter. Du kan også dele den alene med dit marketingteam eller andre kolleger.

Her er en infografisk skabelon til markedsføring, der opdeler din markedsføringsstrategi og jeres aktiviteter i fire forskellige faser.

Husk, at din markedsføringsstrategi skal være anvendelig og detaljeret. Forklar hvert skridt klart og lad ikke information være tilbageholdt kun for designets skyld.

7. Definér dit markedsføringsbudget

Sidst men ikke mindst, tag dit markedsføringsbudget med for de tidligere nævnte markedsføringsaktiviteter.

Dette er vigtigt, så du ikke mister den økonomiske aspekt af dine markedsføringsplaner under gennemførelse og implementering. Når alt kommer til alt, er markedsføring dyrt, og der er mange skjulte omkostninger involveret.

Her er en skabelon til markedsføringsbudget, som du kan bruge og finde inspiration i.

At inkludere et detaljeret markedsføringsbudget hjælper også med at ansætte det rette personale, vælge mellem betalte ressourcer og tjenester, som du eventuelt har brug for hjælp til, så du ikke overskrider et bestemt beløb.

Klar til at skabe en vindende markedsføringsplan?

For de fleste virksomheder vil det at drive en virksomhed uden en velplanlagt markedsføringsplan kun føre til ineffektive marketingkampagner, med mindre afkast og uventede omkostninger. Sådan vil ingen gerne arbejde.

En markedsføringsplan hjælper dig med at tilpasse dine markedsføringsmål og aktiviteter til dine overordnede forretningsmål og bringe hele teamet sammen, så alle arbejder i harmoni.

En velplanlagt og gennemtænkt markedsføringsplan vil hjælpe dig med at øge dine markedsandele ved hjælp af omverdensanalyse, konkurrenter, målgrupper, markedsaktiviteter og budgettering.

Hvis du vil dykke endnu mere ned i, hvordan man skaber en fantastisk markedsføringsplan, så her er nogle bøger, du kan læse:

Held og lykke med din markedsføringsplan!

Anna Eriksson
CMO hos Nordic Tech Institute

Ønsker du at lære mere om digital markedsføring? Vil du tage et kursus 100% online? Vi tilbyder kurser, som du kan studere i dit eget tempo. Tjek vores udvalg af kurser her.



Kontakt os

Nordic Tech Institute | Simon Myringer AB | support@nordictechinstitute.dk | Org. nr. 559216-4197 | Bondegatan 3d, 116 23, Stockholm`

Ved at bruge cookies kan vi evaluere og udvikle vores hjemmeside for at give dig den bedst mulige oplevelse hos os. Vi bruger Facebook Pixel, Google Ads tracking og Google Analytics til personliggjort annoncering og måling. Er det okay med dig? Læs mere