Persona Gratis Skabelon – Skab en persona

Hvad er en persona?

Personas er specifikke beskrivelser af en målgruppe udtrykt gennem fiktive personer baseret på data.

Virksomheder skaber personas for at forenkle processer samt for nemmere at sætte sig ind i, hvad kunden faktisk ønsker.

Nogle hovedanvendelsesområder for personas er:

  • Målgruppeidentifikation og målgruppestyring
  • UX-produktudvikling
  • Design
  • Strategiske beslutninger
  • Markedsføring: Hjælper med at rette din markedsføring korrekt

Skab en persona

Målgruppedata

Personas skal altid være bygget på faktiske data.

En persona er et værktøj til at træffe informerede beslutninger. Uden en forankring i målgruppe-data bliver din persona hurtigt ineffektiv.

Sørg for mindst at basere din persona på én datakilde, men flere i kombination anbefales.

Identificer områder

Baseret på din målgruppe-data bør du identificere en eller flere målgrupper.

Det er inden for disse områder, du bør basere dine personas.

Sørg for at fokusere på at bygge arbejdet på nøje udvalgte målgrupper.

Virksomheder har ofte flere målgrupper.

Hver persona, du laver, bør derfor repræsentere en specifik målgruppe.

Målsætning

Arbejd gerne med klare målsætninger, når du skaber dine personas.

Det er nemt at gennemføre personas, som så glemmes.

Aktivér i stedet dine personas med det samme, med handlingsplaner og integrationer, der aktivt påvirker virksomheden – om det så er forretningsstrategiske beslutninger, der skal træffes, eller afklaring af målgruppen, som der skal markedsføres imod.

Hvem er din persona?

Baseret på din målgruppe-data og dit valgte område kan du besvare disse spørgsmål (så godt du kan, generalisér lidt) for at nærmere identificere, hvem din persona er:

  • Hvad hedder personen?
  • Hvilket køn har personen?
  • Hvor gammel er personen?
  • Har personen familie?
  • Hvilke interesser har personen?
  • Hvad laver personen (job, erfaringer osv.)?
  • Hvad søger personen på?
  • Hvilke teknologiske hjælpemidler bruger personen?
  • Hvor bor personen?
  • Hvordan bor personen (villa, lejlighed, kollektiv)?
  • Hvilke mærker associeres personen med?

Med svar på spørgsmålene har du grundstammen til din persona.

De følgende skridt har til formål at gøre din persona mere virkelig.

Din personas baggrund

Baseret på de data, du har indsamlet, og de spørgsmål, du har besvaret, kan du give din persona en baggrund og en historie.

En persona skal efterligne en virkelig person og skal i høj grad tiltales som en person.

Ved at give din persona en baggrundshistorie gør du vedkommende lettere at relatere til.

Din personas motivationer

Baseret på forskellige adfærdsmønstre, som din målgruppe-data viser, kan du beskrive din personas vilje og de motivationer, som vedkommende har.

Med din personas motivation kan du lettere få et billede af, hvilken adfærd du kan forvente fra vedkommende.

Fastgør din persona

For at fastgøre en persona kræves en veludført proces og et klart billede af, hvem personen er.

Målet er at have en virkelig person, som virksomheden i sin helhed kan referere til.

Vi burde tilføje denne funktion, fordi den passer til Emma (personaen).”

Hvis vi markedsfører med dette budskab, taler vi mere direkte til Johan (personaen).”

For at gøre dette skal jeres persona opleves som virkelig – sørg derfor for at skabe en persona, ikke kun baseret på data, men også med billeder og lignende, som lettere kan få vedkommende til at føles som en del af din organisation – og endnu mere af din målgruppe.

Hvis du arbejder med en forankret persona i din organisation, skal du sørge for at stille spørgsmål som:

  • Hvordan passer dette produkt/tjeneste ind for vedkommende?
  • Hvad vil vedkommende have?
  • Hvordan bør vi kommunikere med vedkommende?

Øvelse: Skab en persona

I denne øvelse skal du skabe mindst én persona for din virksomhed.

Sørg for, at din persona er baseret på målgruppe-data.

Hvis din virksomhed har flere målgrupper, skal du skabe flere personas for at imødekomme de forskellige målgrupper.

Dine personas vil hjælpe dig med at rette din markedsføring senere.

Hvis du føler, at du ikke har tilstrækkeligt med data til de forskellige punkter, skal du vente med dem til et senere tidspunkt.

I mange tilfælde kan det handle om, at du har brug for at indsamle mere data for mere sikkert at vide, hvem dine personas er.

1. Giv din persona en identitet

  1. Svar på spørgsmålene:
  • Hvad hedder personen?
  • Hvilket køn har personen?
  • Hvor gammel er personen?
  • Hvor bor personen?
  • Hvordan bor personen?
  • Har personen familie?
  • Hvilke interesser har personen?
  • Hvad laver personen (job, erfaringer osv.)?
  • Hvad søger personen på?

2. Skriv en baggrundshistorie

Baseret på, hvem din persona er, skal du give vedkommende en baggrundshistorie.

På den måde vil personen føles mere virkelig.

3. Skriv ned din personas motivationer, behov og frygt

  1. Hvad motiveres din persona af?
  2. Hvilke behov har din persona?
  3. Hvilke frygt har din persona?

Forsøg her at beskrive ledetråde til din personas adfærd.

4. Design din persona

Ud over at finde et billede, der passer til din persona, bør du også skabe et grafisk udtryk, der passer til din persona.

Skabelon til download

Nedenfor ser du en skabelon, som jeg har lavet, som du kan tage udgangspunkt i.

Teksten er skrevet af Simon Myringer. Kursusleder på kurset i digital markedsføring

Kontakt os

Nordic Tech Institute | Simon Myringer AB | support@nordictechinstitute.dk | Org. nr. 559216-4197 | Bondegatan 3d, 116 23, Stockholm`

Ved at bruge cookies kan vi evaluere og udvikle vores hjemmeside for at give dig den bedst mulige oplevelse hos os. Vi bruger Facebook Pixel, Google Ads tracking og Google Analytics til personliggjort annoncering og måling. Er det okay med dig? Læs mere