Hvordan fungerer digital markedsføring?

Digital markedsføring fungerer sådan, at du reklamerer for et brand eller produkt på digitale platforme som f.eks. Facebook, Google eller via e-mail. Da vi efterlader spor, når vi bruger internettet, kan man drage fordel af data for at gøre markedsføringen mere præcis. Man kan f.eks. målrette sin reklame mod en specifik målgruppe, som man tror har størst potentiale til at blive en kunde. Digital markedsføring kan forekomme på forskellige kanaler som:

  • Søgemaskiner
  • Hjemmesider
  • Sociale medier
  • E-mail
  • Mobilapps
  • SMS
  • Webbaseret reklame (bannere)

Med andre ord, hvis en marketingkampagne bruger en af ​​de nævnte kanaler, ja, så er det digital markedsføring man beskæftiger sig med.

Forbrugerne bruger digitale kanaler dagligt og ofte til at undersøge og opdage produkter. Ifølge en undersøgelse fra Hubspot, undersøger cirka 77% af kunderne et brand eller et produkt online, før de beslutter sig for at købe det pågældende produkt. I samme undersøgelse svarede 51% at de bruger Google til at opdage og søge efter produkter. Forstå den indflydelse digital markedsføring kan have!

Forskellige typer af digital markedsføring

Digital markedsføring bruger en række strategier for at nå kunder, uanset om formålet er at tiltrække dem til et køb, øge deres brandbevidsthed eller simpelthen engagere sig i dit brand. Moderne digital markedsføring omfatter et bredt system af kanaler, inklusive:

Der er en række forskellige strategier at anvende, når det kommer til digital markedsføring. Formålet kan være forskelligt - Ofte ønsker markedsførere at nå kunder, der til sidst ønsker at foretage et køb, men man kan også ønske at reklamere, så mange som muligt kender til sit brand, eller at de måske tilmelder sig en begivenhed. På moderne vis taler man ofte om følgende:

  • Annoncering på sociale medier
  • Indholdsmarkedsføring
  • SEO (søgemaskineoptimering)
  • SEM (søgemaskinemarkedsføring)
  • Marketingautomation
  • E-mailmarkedsføring

Virksomheder, der kan skabe gode synergieffekter ved at markedsføre sig på forskellige kanaler samtidigt, er dem, der bliver mest succesrige. Det indebærer at man kan være nødt til at lave strategier for forskellige kanaler og forskellige målgrupper.

Selv opsamlingen af data, analyse og optimering ud fra den information, man har, skaber gode forudsætninger for at være konkurrencedygtig.

Det, som markedsføreren til syvende og sidst ønsker at opnå, er at finde en metode, der skaber meningsfuld interaktion med potentielle og tilbagevendende kunder baseret på data, der indsamles over tid. Gennem digital markedsføring ønsker du at opbygge brandbevidsthed, positionere dig som ledestjerne i din branche og gøre det, der bidrager til, at kunden foretrækker dig frem for dine konkurrenter.

Hvorfor er digital markedsføring vigtig?

Jo, det er vigtigt, fordi du kan indsamle meget værdifuld information om din målgruppe, såsom hvordan de opfører sig online. Ved at udnytte denne information kan du videreudvikle dit produkt eller din besked og omdanne informationen til vigtige indsigter. Samtidig kan du bruge digitale metoder til at åbne nye døre for nye kunder og kundetilknytning.

En anden god ting er, at virksomheder ofte øger antallet af tilbagevendende kunder ved hjælp af digital markedsføring. Kunderne bliver heller ikke kun tilbagevendende, de handler også oftere. Virksomheder med en tynd digital strategi med få kanaler har en tilbagekøbsrate på cirka 33%, ifølge en rapport fra Invesp. Virksomheder, der derimod har en stærk digital omnichannel-strategi, har en tilbagekøbsrate på hele 89%.

Digital markedsføring er her for at blive, og virksomheder, der endnu ikke har forstået dens betydning, vil fortsætte med at have det svært fremover. Generation efter generation vil forvente, at virksomheder er til stede online. Tidsskriftet Forbes skriver i en fremtidsartikel, at de forudsiger, at sociale medier vil blive stadig vigtigere inden for B2B, søgemaskiner vil blive stadig mere visuelle i form af billeder og video, og e-mail-markedsføring vil blive endnu mere personlig end den allerede er, med personlige tilbud baseret på ønsker og tidligere adfærd.

Sanjay Dholakia, tidligere markedføringschef, Marketo

Seks fordele med digital markedsføring

1. Du lærer din målgruppe og hvad de virkelig ønsker at kende

Det fantastiske ved digital markedsføring er, at der ikke er lange ventetider. Du kan bogstaveligt talt oprette en annonce, der er live på bare få minutter. Og da internettet er et frit forum, kan du dermed komme i kontakt med din målgruppe med det samme. Ved hjælp af den feedback, du får fra dit publikum, kan du teste forskellige tilbud eller budskaber i din reklame. Du kan analysere din hjemmeside og finde ud af, hvor dine besøgende kommer fra, hvilken produktside de besøger mest uden at købe (måske en indikation på, at noget er galt med den side) eller hvilke tidspunkter af året, du har flest besøgende. Mit bedste råd til dig er at tilpasse dig og din markedsføring til din målgruppe, så vil du opbygge troværdighed, der kan differentiere dig fra dine konkurrenter.

2. Det er omkostningseffektivt sammenlignet med analog markedsføring

Generelt set er digital markedsføring billigere, fordi der er færre omkostninger. Du kan stadig oprette en relativt flot, simpel men professionel hjemmeside for en lille sum penge. At oprette konti på sociale medier er gratis, og med dagens mobilkameraer behøver du ikke at være en professionel fotograf for at producere flotte billeder. Det sjoveste er, at små virksomheder med omkostningseffektiv markedsføring faktisk kan konkurrere med de store virksomheder.

3. Du kan markedsføre dig 24/7, over hele verden

Med digital markedsføring er din potentielle rækkevidde og indflydelse enorm. Du kan faktisk nå ud til kunder, der er på den anden side af jorden, og annoncere over flere tidszoner samtidigt. Det har aldrig tidligere været muligt at vokse virksomheden på så mange markeder samtidigt, som det er nu.

4. Digital markedsføring er justerbar

Det fantastiske ved digital markedsføring er, at du faktisk kan starte og stoppe den når som helst. Du kan også tilpasse budgettet (hvis du arbejder med annoncering), stoppe budgettet eller hæve/sænke det, når du vil. Intet er hugget i sten. Du kan teste forskellige strategier, evaluere resultaterne og prøve noget andet til næste gang.

5. Du kan vises på en række forskellige kanaler

Du kan i princippet vælge og vrage mellem forskellige medieplatforme, gerne tænkt ud fra hvor din målgruppe befinder sig online. Passer blogs måske bedst til dig? Eller vil du vises med bevægeligt materiale på YouTube? Måske vil Google fungere bedst, hvis du vil markedsføre din lokale restaurant? Men som nævnt tidligere er det bedste at kombinere nogle kanaler og tilpasse det kreative efter hver kanals bedste funktion.

6. Du kan måle effekten af din markedsføring

Med digital markedsføring kan du beregne, hvor meget det koster dig at skaffe en ny kunde. Fordi du vil indsamle data og samtidig vide præcis, hvad du betaler for, kan du simpelthen teste, hvor meget du skal anstrenge dig for, at en person virkelig konverterer.

For eksempel; Du tester at annoncere på LinkedIn for en tjeneste. Efter 4 uger har du fået 10 henvendelser. Af disse 10 er der 3, der bliver kunder. Du betalte 4000 kr for annonceringen på LinkedIn, men værdien for disse 3 kunder er 20.000 kr. Så du har tjent 16.000 kr og ved, at det koster dig 1350 kr at få en kunde.

Mere om de forskellige retninger inden for digital markedsføring

Jeg vil nu afslutningsvis gennemgå de tidligere nævnte typer digital markedsføring, så du kan få endnu mere kød på benene om, hvad der kunne passe til din virksomhed. Det bedste er helt klart, hvis du tør tage dig tid og penge til at teste flere strategier.

Annoncering på sociale medier

Sociale medier findes overalt og i alle former. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, TikTok, you name it.

Fordele: Din målgruppe findes helt sikkert på en af de sociale kanaler. For at bruge kanalerne korrekt skal du sikre, at din målgruppe enten bliver underholdt eller føler, at de får en anden værdi, såsom viden.

Ulemper: Hvis alle er der i din målgruppe, er dine konkurrenter garanteret også der. Tænk også på, at det, der måske fungerer på Twitter, ikke fungerer lige så godt på YouTube, så du skal tilpasse dig efter valg af kanal. Mange begår fejlen med at genbruge det samme indhold på flere kanaler i stedet for at tilpasse det.

Content Marketing

Indholdsmarkedsføring betyder at skabe indhold, der inspirerer, underholder eller uddanner. Du vil også bemærke, når du rammer rigtigt, for så vil dit publikum blive engageret.

Fordele: Kan give tre gange flere leads end betalt søgeannoncering. Så det kan absolut være besværet værd!

Ulemper: Det tager tid at skabe godt indhold.

SEO, search engine optimization

SEO er processen med at optimere indholdet, tekniske indstillinger og rækkevidden for din hjemmeside, så dine sider vises øverst på en søgemaskines resultatside for en bestemt sætning.

Fordele: Koster ingenting

Ulemper: Tar tid at få resultater

SEM, search engine marketing

Betalte søgninger - også kaldet PPC, betal per klik, henviser til, at du byder og køber specifikke søgetermer på f.eks. Google for at blive set.

Fordele: Kan give hurtig effekt, hvis det gøres rigtigt

Ulemper: Annoncering og budgivning fluktuerer ofte, så du skal overveje dine annoncer regelmæssigt, så de forbliver relevante, eller så kampagnerne ikke løber løbsk i omkostninger.

Marketing automation

Marketing automation fungerer som en integreret platform, der samler al din digitale markedsføring. Faktisk ser virksomheder, der automatiserer deres leadhåndtering, en stigning på 10% eller mere i indtægter inden for seks til ti måneder. Uden det vil dine kampagner se ud som et uafsluttet puslespil med en afgørende brik, der mangler.

Fordele: Effektiviserer arbejdsprocessen og måler resultaterne på en overordnet måde.

Ulemper: Koster en del at implementere.

E-mailmarkedsføring

Efter mere end to årtier er e-mail stadig den hurtigste og mest direkte måde at nå kunderne med vigtig information. I dag skal succesrige e-mailkampagner være utroligt engagerende, relevante, informative og underholdende for ikke at blive begravet i din kundes indbakke.

Fordele: Stor indflydelse

Ulemper: Du skal være ekstremt dygtig til timing

Jeg håber, at du ved hjælp af denne artikel har fået en noget bredere såvel som dybere forståelse for, hvordan digital markedsføring fungerer, og hvordan det kunne passe til dig!

Skrevet af Anna Eriksson

Kontakt os

Nordic Tech Institute | Simon Myringer AB | support@nordictechinstitute.dk | Org. nr. 559216-4197 | Bondegatan 3d, 116 23, Stockholm`

Ved at bruge cookies kan vi evaluere og udvikle vores hjemmeside for at give dig den bedst mulige oplevelse hos os. Vi bruger Facebook Pixel, Google Ads tracking og Google Analytics til personliggjort annoncering og måling. Er det okay med dig? Læs mere